donderdag 10 februari 2011

simpel, maar zooooo lekker!


Er lag nog een halve zak sperziebonen in de ijskast, dus maakte ik een lekkere salade voor de lunch. Dit is één van mijn favorieten, een ideale restjesverwerker, je kunt er van alles in kwijt. Ik vind het als we sperzieboontjes eten altijd erg jammer als er niks over blijft, want ik verheug me dan stiekem al op deze salade voor de volgende dag! Dit is de basis:

250 gram sperziebonen
250 gram cherrytomaatjes
3 hardgekookte eieren
1 à 2 eetlepels mayonaise (of een mix van mayonaise en yoghurt of mayonaise en ketchup)
peper

Maak de boontjes schoon en snij ze in tweeën. Kook ze in ruim water met een beetje zout ca. 10 minuten, dan zijn ze gaar maar toch nog een beetje knapperig en nog mooi groen. Giet af in een zeef en spoel af onder de koude kraan, en laat verder afkoelen. Was de tomaatjes en snij ze in kwarten. Pel de eieren en hak ze in grove stukken. Meng tomaten, boontjes en ei met de mayonaise en versgemalen peper naar smaak.

Zo is het erg lekker als eenvoudige lunch met een stuk brood, of bij de barbecue. Maar je kunt er ook een maaltijdsalade van maken, bijvoorbeeld door extra een uitgelekt blikje tonijn op water toe te voegen of wat gebakken kipfilet in stukjes, en wat gekookte aardappelen in stukjes of pasta. Een blikje mais erdoor is ook lekker. Wees creatief! Ik vind een salade altijd erg lekker om mee naar mijn werk te nemen, dus als jullie nog favorieten hebben, laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten