donderdag 17 februari 2011

Bananenmuffins


Een tijdje geleden kocht ik een boekje met muffinrecepten. Muffins zijn snel klaar en je kunt er enorm mee variëren, en ze vallen hier altijd in de smaak! Meestal heb ik de ingrediënten om iets simpels te bakken wel in huis (al moest ik vandaag onder het maken nog snel naar de winkel rennen omdat de eieren op bleken te zijn).Vandaag probeerde ik bananenmuffins met kaneelglazuur uit. Het recept was zuivel- en glutenvrij, dus ik paste het aan naar mijn eigen ingrediënten omdat we hier -hoera!- tegenwoordig geen rekening meer hoeven te houden met dergelijke allergieën. Zo maakte ik ze:

Bekleed een muffinbakplaat voor 12 stuks met muffinpapiertjes. Meng in een kom 150 gram bloem met 150 gram fijne suiker, 1 tl bakpoeder en een mespuntje zout. Klop in een andere kom 150 gram zonnebloemolie met 6 el melk en 2 eieren tot een egaal geheel. Prak twee kleine, rijpe bananen fijn. Roer het natte mengsel door het droge mengsel (niet kloppen en niet te lang roeren, er mogen klontjes in blijven, anders worden je muffins taai in plaats van luchtig) en spatel de banaan erdoor. Verdeel dit mengsel over de muffinvormpjes en bak ca. 25 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden, tot ze mooi gerezen en goudbruin zijn. Laat ze afkoelen op een rooster.

Meng 2 el zachte boter, 50 gram roomkaas, 1/4 tl kaneel en 85 gram poedersuiker tot een dik glazuur en laat dit een kwartiertje opstijven in de koelkast. Besmeer elke muffin met een lepel glazuur.

Update: ik heb net geproefd, en ze zijn heerlijk! Heel mooi luchtig en een duidelijke bananensmaak. En hoewel ik de combinate kaneel-banaan een beetje vreemd vond, past het glazuur er geweldig bij! 


7 opmerkingen:

  1. klinkt goed, ga ik onthouden dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit . Ik kom binnenkort wel eens proeven .

    Groetjes
    chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Chantal als jij komt maak ik iets extra lekkers!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees in eigenlijk alle recepten voor muffins dat je een vorm voor 12 muffins nodig hebt, maar mijn vorm heeft maar 6 muffins. Ik heb ook wel een vorm voor 12, maar dat zijn dan weer mini-muffins.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Nicolette: volgens mij is 12 een standaard maat vorm (ik heb er drie en ze zijn alledrie voor 12). Maar jij kunt natuurlijk de helft van het recept nemen, of in 2 keer bakken. Die muffinvormen zijn trouwens ook vaak in de aanbieding bij de Lidl voor een paar centen, altijd handig om er eentje extra te hebben. Ik maak ze vaker met twee of soms wel drie platen tegelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mmm klinkt heerlijk!! helaas ben ik een beetje aan de lijn, maar ik ga ze zeker een keer proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi willeke,
    ik ga ze nu voor de tweede keer maken:) deze keer doe ik er een schepje kokos doorheen en wat fijn gehakte hazelnoten, om de voedingswaarde wat op te krikken, mijn dochtertje vind ze nl. erg lekker voor ontbijt, (ik zelf ook trouwens)
    bedankt voor het recept
    groetjes lisenka

    BeantwoordenVerwijderen